mandag 26. mai 2008

Vennskap

Det er godt å ha gode venner, og det er godt å komme på besøk til mennesker som man setter pris på og som man gleder seg til å besøke, fordi man også får så mye igjen. Gjensidig vennskap er noe av det beste man kan ha. Gode sosiale relasjoner er viktig for å ha det godt her i livet.

Jeg tenker på hvor mange timer jeg har brukt på internett samfunn, "community on net, net friends". Det kan oppstå former for vennskap på internett også, og gjennom fotosider som foto.no, flickr.com og andre blir man på en måte kjent med de menneskene som kommenterer bildene. Man gir noe ved å kommentere noens bilder, og så får man noe tilbake ved at man blir kommentert. Det kan være spennende å være en del av et slikt nettsamfunn, men det har slått meg, vil man bli savnet om man plutselig en dag forsvinner og blir borte i lengre tid? Vil det i det hele tatt merkes at man ikke er der? Hva slags relasjoner er det egentlig som bygges? Det er relasjoner mellom mennesker, mennesker som man kun skriver med, aldri snakker med og aldri møter. Hva slags vennskap vil dette gi?
Jeg tror de beste vennskap oppstår der mennesker treffes i fysisk forstand, ikke gjennom internett, jo kanskje i forkant, men at de så treffes på ordentlig. For det er liksom ikke ordentlig treff, hvis man ikke kan trykke hverandres hender og se hverandre inn i øynene.
Jeg tror det er viktig å kunne snakke med hverandre, møtes på likefot, le sammen, gråte sammen og oppleve ting sammen. Sammen, være sammen om opplevelsene og kunne snakke om de, treffes igjen og snakke om det en gang til. Det er viktig. Det bygger opp vennskap.
I helgen var jeg med på å bevare et vennskap. Det var kjempe koselig, vi fant den gamle spøkefulle tonen fra studiedagene, vi lo og hadde det gøy sammen, selv om vi hadde unger rundt oss hele tiden, det var også gøy, veldig gøy faktisk. Vi gikk på shopping, på sightsing og koste oss med kaffe. Selv om vennskapet var syv togtimer borte og et år siden sist, så var det der. Det ble ingen internett "friends", den helgen, nei, det ble noe mer, noe ordentlig liksom. Noe som man satte utrolig pris på og som ble med i samlingen av gode minner som man kan leve på lenge. Og i morgen, da vanner jeg flere vennskap, og det skal vannes rikelig for det er viktig at vennskap gror.



Ingen kommentarer: