fredag 16. mai 2008

Avbilding eller skapende eksperimenter og den gamle hagen

"All true artists, whether they know it or not, create from a place of no-mind, from inner stillness"- Eckhart Tolle, Power of Now

Fikk dette ordtaket i dag, og det er noe i det tror jeg. At alle kunstnere om de vet det eller ikke, skaper fra en plass et sted, fra stillheten, den indre stillheten.

Når vi fotograferer, så ønsker vi å uttrykke noe, vi ønsker å gjøre en avbilding av en følelse, en tanke eller noe som gikk igjennom vår hjerne når vi så akkurat det bestemte motivet. Og det kan være at jeg så det motivet annerledes enn deg, ja kanskje du ikke så noe i det hele tatt i det, mens jeg så noe som jeg ønsker å formidle. Eller kanskje jeg bare ønsker å avbilde det, bare for min egen del, for at akkurat den planten, det treet eller det dyret gav meg noe der og da.

Det kan være at jeg til og med ønsker å skape noe mer ut av bildet, bruke kameraet for det, det er hvert, med blender, lukker, hvitbalanse, for å skape et bilde som er noe mer enn en ren avbildning. Det kan være at jeg legger meg ned på bakken, kikker på blomsten unnen i fra, eller fra siden, eksperimenterer for å klare å fange følelsen jeg har inne i meg inn i kameraet, inn på bildbrikken og videre ut på PC`n. Det er da man kanskje begynner å nærme seg kunsten, eller det som kan bli kunst. Det er ved dette eksperimentelle at man utvikler seg, at man tør å prøve på noe nytt, kanskje kommer man på det akkurat der og da, kanskje kan jeg øke lukkertiden, hva vil skje da? Kan jeg tillate meg å bevege kameraet, hvordan vil det bli? Eller hva om jeg går så langt at jeg tør å kline vaselin på et filter, bare for å se hva slags effekt det gir. Kanskje det er dette, dette eksperimentelle man skulle tørre å prøve litt mer, og enda litt mer. Kanskje man da kunne finne frem til noe eget, noe som er en selv. For den rene avbildingen er ikke en selv, det kan jo alle gjøre.

I kveld var jeg ute og tok noen bilder i hagen, med 18-70mm. Jeg pleier vanligvis ikke å bruke den så mye på denne årstiden, for det går mest i nærbilder av blomster og planter for tiden, men jeg har et så fantastisk epletre stående i fullt flor at jeg ønsket å fange hele treet. Det ble ikke kveldens bilde, det ble en mer ren avbilding. Jeg har flere epletrær i hagen, og god gammel rabarbra som har vokst på samme plassen så lenge jeg kan huske. Og så lenge min mor kan huske, så den nærmer seg nok 70-80 år. Denne fikk jeg så lyst til å fotografere, men jeg ønsket å gjøre noe mer med det, enn bare en ren avbilding, så jeg gikk litt rundt for å se hvilken vinkel jeg skulle velge. Og så de gamle epletrærne som kranser rundt rabarbraen, de er kanskje like gamle. Så lekte jeg meg med litt lang lukkertid, og så begynte det å regne, og resultatet:


Ingen kommentarer: