mandag 7. september 2009

Tid, stress og naturens betydelse




Jeg bor og lever mitt daglige liv i Oslo, noe som har syntes på de siste bildene her i bloggen, men det er natur som interesserer, det er natur som trekker, det er stillheten og freden i naturen. Det er livet i naturen som tiltrekker, det livet som er så totalt forskjellig fra bylivet, det livet som går i sin egen naturlige rytme, som våkner med lyset og hviler i mørke, eller som noen dyrearter helt motsatt hviler om dagen og er aktive om natten.
Mennesket er stort sett aktive hele tiden i vårt kaotiske samfunn. Vi våkner til en skingrende lyd kl 05:30, vekker ungene, haster i oss frokost og strener ut i jaget. Møter trøtte ansikter på T-banen, med avisene brettet ut, musikken i ørene og mobilen i hånda. På ettermiddagen jager vi hjemover igjen, med en liten lur på banen, med mobilen, med ipoden og alle avtalene som skal følges opp etter jobb.
Jeg prøver å ta meg tid til det jeg har lyst til, prøver å ta livet med ro mellom slagene, senke tempoet i hverdagen noe. Bildene her tok jeg mens Silje red sist torsdag. Da har jeg en hel time som jeg kan tusle avgårde, sammen med Leo (hunden) og sammen med kamera. Da gjelder det å se og få alt mulig annet ut av hodet. Rett og slett koble av, og hva er bedre enn å koble av med foto?

Ingen kommentarer: