søndag 6. september 2009

A3+ og det kompliserte


Nå vet jeg mye mer enn hva jeg visste for en måned siden. Jeg vet at A3+ ikke er et skreddersydd format, det ante jeg ikke da jeg kjøpte A3 skriveren. Derfor har jeg jo skrevet ut noen bilder til utstillingen i dette formatet. Nå har jeg forhørt meg litt her og der, og kommet frem til at det beste er å skjære til passepartouret selv. Derfor gikk jeg i går til anskaffelse av en Logan passepartour skjærer. En stål linjal og kjøp av foreløpig tre plater så jeg har noe å øve på før det virkelige innkjøpet av plater. Når jeg har skjært dette ferdig, putter jeg bildene rett og slett inn i IKEA rammer på 50x70 cm. Da blir det litt stort passepartour på litt stort bilde i ganske stor ramme, men det ser brukbart ut.
Første plata jeg skar ble ikke helt vellykket. Jeg hadde problemer med å skjønne hvilken vei jeg skulle skjære, og tabbet meg skikkelig ut. Dessuten skle linjalen hele tiden, så det var vanskelig å få kantene rette. Neste plate tapet jeg fast linjalen og la brettet mot meg, slik at jeg skjærte horisontalt, dette hjalp betraktelig, og med å bruke et barberblad til å ta siste finnishen slik at hjørnene ikke blir hengende igjen når innmaten skal tas ut, ble dette veldig bra. 3. forsøk ser faktisk profft ut. I morgen kjøper jeg flere plater.
En viktig ting til er å få alle kanter vinkelrett på hverandre, så en del beregninger må til og opptegning med blyant. på baksiden er et viktig forarbeid. Da går skjæringen mye bedre.

Ingen kommentarer: