lørdag 15. august 2009

Vanskelig utvelgelse


Jeg skal som fortalt i en tidligere artikkel altså ha en utstilling i oktober. Nå har jeg stor utfordring med å velge ut bilder. Problemet er at jeg får for mange. Det er vanskelig å begrense og å stramme inn rammene for temaet. Jeg har tenkt at temaet skal handle om skogen, men det er fristende å ta med fjellbilder, det er fristende å ta med andre typer bilder. Jeg trodde dette skulle bli en enkel sak, men det er heller det motsatte. Og ikke minst tidkrevende.
Jeg tror faktisk at jeg lærer mye av dette. Lærer om hvor viktig det er å jobbe temarettet. Hva er skog? Hva kan jeg dytte inn av bilder i temaet skog? Det er jo utrolig mye. Blomster, innsekter, dyr, planter, trær, landskap. Skal jeg da ha litt av hvert som dekker hele emnet, eller skal jeg finslipe det ned til et av undertemaene? Jeg kommer nok til å velge det første, det blir bilder fra litt av hvert under temaet skog. Det blir blomster, det blir elger, det blir bever, det blir toppdykker, det blir ender, og det blir landskap.
Jeg har aldri tatt bilder for at jeg har hatt en utstilling i tankene, derfor har det blitt litt i hytt og pine. Fremover kommer jeg til å tenke mer på hva jeg fotograferer til. Skal bildene brukes til utstilling? Til bok? Til salg? Til publisering på nett? Til gaver? Til min egen glede?
Det å jobbe i prosjekter blir det stadig snakket om i fotomiljøet, og nå ser jeg hvor viktig dette er. Den kommende utstillingen er nå for meg et prosjekt, et prosjekt som er viktig for meg å gjennomføre, fordi det gjør meg mye mer bevisst på mitt fotoliv. Hvor går veien videre, hva vil jeg? Målsetting, tema, prosjekt. Utvikling!

1 kommentar:

Per sa...

Ja det är inte lätt att sätta ihop bilder till ett tema. Det bästa är som du skriver att ha temat/syftet i tankarna redan när man fotograferar. Lycka till med utställningen!
/Per