søndag 14. juni 2009

Fargenes spill

Det er strevsomt, men også morro å pusse opp. Jeg må konsentrere meg om oppussingen, leve meg inn i den. Nå har vi endret hytta og fått den lys innvendig. Fargen Sens Morgendis. Passer bra på soverommene og gang/kjøkken, men jeg ble litt skuffet over den i stua. Stua ble liksom litt for kjølig, men vet ikke om jeg har nok motivasjon til å male stua på nytt i en varmere tone.
Det er ikke lett å velge farge på interiør, spesielt ikke vegger, man vet på forhånd ikke hvordan resultatet blir, og fargene forandrer seg med lysforholdene. Bildet som ble vist i katalogen gjorde at jeg valgte denne fargen. Den så innbydende ut på bildet, men jeg synes den ble mye kjøligere på veggen enn det jeg hadde tenkt meg på forhånd. Det merkelige er at fargen skifter farge med lyset. Når det er lyst er fargen nesten hvit, når det blir mørkere blir fargen nærmest litt blåaktig. Nå maler jeg også om de gamle møblene i tre som tidligere var malt grønne til en nesten hvit farge. Hvitfargen har litt gult i seg og med glans. Dette håper jeg vil live opp veggfargen. Jeg bør nok også tenke nøye over belysningen, må velge belysning som virkelig kan lyse opp veggene, samtidig som den skal være lun og koselig. Og så er det gardiner, her må jeg også tenke på stil og sammenheng i forhold til veggfargen og resten av interiøret.
Dette blir ikke den "gammeldagse hyttestilen", men mer en minimalistisk stil, med snev av hytte. Jeg er veldig spent på sluttresultatet.

Ingen kommentarer: