mandag 22. september 2008

Høst

Det er høst på mange måter nå. En ting er at trærne gulner og rødmer, en annen ting er skolen. For alle oss som har barn og ungdom i skolepliktig alder er det virkelig høst, tolmodihetens tid, men også en trivelig tid. Mitt eget må legges til side, slik at jeg kan tre inn i min andre hobby nemlig å være lærer på fritiden. Tenk om man haddde fått betalt for det, for det er ikke rent få timer man legger ned i å lære poden eller podinnen. Og utfordringene står i kø, man skal være tolmodig, psykolog, motivator , diplomat og megler på en og samme tid, pluss at man skal prøve å huske hva man selv lærte og naturligvis klare å undervise noe. Er det noen som kjenner seg igjen? Mine to største går på ungdomskolen og det er ikke rent få lekser de har, denne uken har jeg vært matematikklærer i algebra, sånn regning med ukjente x og y, jeg har undervist i engelsk, vært innom det nye faget RLE, som før var KRL og som kanskje de fleste på min alder bare kalte kristendom, men som nå altså skal hete Religion, livsyn og etikk eller noe i den duren, naturfag med kjemiske bindinger, samfunnsgeografi og norsk, ja til og med litt spansk har jeg klart å rekke over, men der skjønner jeg ikke et ord.
Det handler om stram planlegging, struktur og motivasjon, skal man i tillegg være med på turning, ridning, sangkor og musikkorps blir det jo mye å hanskes med.
Det viktige er å ha det gøy i alle aktivitetene, kommunisere, vise interesse. Det er viktig. Gøy, kommunikasjon og interesse, tror dette er noe av det viktigste foreldre kan bidra med.





Ingen kommentarer: