mandag 24. mars 2008

Ekorn Påske

Hva skjer når man anlegger en foringsplass for fugl? Jo, da kommer det minst tre ekorn i vinterpels og leker seg.

I år fant jeg på å etablere en ny foringsplass for fuglene, ved et lite skogholt bakerst i hagen. Der kommer morgensolen fint inn og også litt utover dagen, men kveldssola gir motlys. Det var jo opprinnelig fuglene jeg tenkte på, og la ut rikelig med solsikkefrø, nøtter og brød. Og gjett hvem som kom på besøk, den ene dagen som det snødde hadde jeg tre ekorn hoppende rundt, jeg satt helt rolig og ventet i spenning, og den ene, den modigste av dem så ikke til å bry seg om meg i det hele tatt, den satt bare tre, fire meter fra meg og lot seg fotografere.
Jeg ble så overrasket over disse ekornene at jeg glemte i farta å stille hvitbalansen, men Lightroom gjør en god jobb på endring av denne i etterkant. Selv om det føltes litt unødvendig. Ekornene var skikkelig fine, det var kjempe gøy å se på dem, og en av mine drømmer om å kunne ta bilde av ekorn gikk så absolutt i oppfyllelse. Det ble med denne ene dagen da det snødde, jeg prøvde å få dem de andre morgenene også, men da var de lenger unna. Kanskje min skyld da jeg var senere ute. Fant ut at deres mest aktive tid var mellom klokken 7 og 9 om morgenen.
Jeg gleder meg allerede nå til å dra oppover igjen for å se dem igjen. Og kanskje få flere ekorn bilder på linsa.

Ingen kommentarer: