lørdag 6. juni 2009

Fysisk aktivitet

Det snakkes og skrives mye om trening, og det er helt klart riktig at trening i mange tilfeller kan være den beste medesin for folk. I vinter var jeg ikke bra fordi jeg fikk Kikhoste av alle ting, dette gjorde at jeg ikke fikk trent. Med mye PC-arbeid både på jobb og hjemme ble det mye statisk sitting, og dette medførte igjen til at jeg begynte å få vondt i armene, så i skuldrene og nakke og øvre del av rygg. Jeg gikk til kiropraktor som flere ganger har hjulpet meg før med ryggplager, og han klarte brasene nå også, men anbefalte meg sterkt i tillegg å begynne å komme i gang med trening igjen. Nå var jeg godt i gang med trening i høst, og for meg er ikke trening ukjent. Jeg har hele livet trent mer eller mindre i perioder, men det har også vært perioder hvor det har vært svært lite trening. Slik som det ble i vinter. Tidligere var jeg veldig glad i å svømme, så siden plagene stort sett var i øvre del av rygg og armer, startet jeg med svømming en gang i uken. Nå har jeg svømt jevnlig en gang i uke i ca. åtte uker. Det var vanskelig i starten, syntes både armer og nakke og pusten var vel stift, men nå har det løsnet opp. Og kondisjonen betraktelig forbedret. Min treningsøkt i svømming består av 1000m der av ca. 500 m bryst og de resterende 500 fordelt på crawl og rygg.
I tillegg til svømmingen sykler jeg frem og tilbake til jobb så ofte som mulig, det blir til sammen en mil daglig. Og når jeg kommer hjem fra sykkelturen tar jeg 30 situps.
Dette er den daglige grunntreningen, og i tillegg til dette har jeg nå begynt å legge inn langkjøring, sist lørdag syklet jeg ca. 3 mil fra Siggerud og ut til Lyseren i Spydeberg.
I skrivende stund har jeg nettopp kommet hjem fra en 90 minutters joggetur i skogen og 15 minutters lett gange etter 15 minutters utstrekning.
Dette høres kanskje ambisiøst ut, men jeg er ikke i tvil om at dette har hatt stor betydning fordi arm, skulder og nakke problemet nå så og si er borte. Kondisjonen er mye bedre og jeg synes også at konsentrasjonen er forbedret.
Jeg tror fysisk aktivitet øker livskvaliteten på veldig mange områder, og det er nok mange medesiner som kunne vært unngått hvis folk var mer aktive. Så det er nok treninge som er den beste medesin.

Ingen kommentarer: