mandag 6. april 2009

Bokfink og Grønnfink

Bokfink

I dag har jeg sett to "nye" arter her i Trysilhagen min. En Bokfink kom overraskende på besøk, og Grønnfinker. Etter hvert viste det seg at det var flere Bokfinker. Før jeg dro fra Oslo så jeg også Bokfink i hagen der. Bokfinken bor i sydligere strøk vinterstid, så det er fint å se den her. Et sikkert vårtegn. Grønnfinken holder også til i sydligere strøk.
Jeg har hatt litt problemer med å bestemme Grønnfinken, fordi jeg synes jeg har en liten og rund grønnfink og en som er litt lengre og større, men fargene og mønsteret stemmer på begge, den karakteristiske gule fjæren langs vingene. Det er kanskje en hann og en hunn.
Utover finkene har jeg sett Tiur, Flaggspett, Blåmeis, Kjøttmeis, Granmeis, Svartmeis, og Spettmeis bare i dag og i hagen.


Grønnfink

Ingen kommentarer: