mandag 9. mars 2009

Livstanker

Leser en bok nå om råd til neste generasjon fra eldre innflytelsesrike personer i Norge. Nå har jeg lest rådene fra Erik Damman og fra Arne Næss, og nå holder jeg på med råd fra Ebba Haslund.
De jeg har lest til nå gir de rådene som jeg selv ofte har tenkt, men som ikke alltid er like enkle. Det handler mye om å leve livet her og nå, at et levd liv er et opplevd liv, at hvert enkelt liv som leves også har betydning for andres liv, at man på en eller annen måte ut fra sine handlinger også påvirker andres liv.
De snakker om at det er for stor fokus på rikdom, at unge i dag søker rikdom og ikke gleden ved. Man skal ha en jobb hvor man kan bli rik, ikke en jobb hvor man ser gleden og en mening med det man gjør. Samfunnet er blitt for materialistisk og egosentrert. Et av rådene er derfor å finne noe man kan kjempe for, noe som gir mening og ikke nødvendigvis penger. Det må være en glede og en entusiasme med det man gjør.
Arne Næss sier i boken at det er aldri forsent å gjøre det man har lyst til. Det er aldri forsent å leve livet når man lever.
Hvor mange er det som ikke lever livet når man lever? Som utsetter ting de gjerne ville gjort, eller som heller vil ha penger i banken enn å bruke de?

Opplevelse hva er det? Det å reise er for mange en opplevelse, men det kan like godt bli en stor opplevelse å ta en overnattingstur ute i skogen en stjerneklar vinterkveld, eller vise ettåringen blomstene som kommer om våren. Det kan være en stor opplevelse å se en elg i nærområdet, gå en lang skitur og føle at man har brukt kroppen. Jeg tror at det er viktig å oppleve for å leve, men at man kan føle at man lever gjennom opplevelser som kan gjøres i nærområdet like godt som opplevelser man kan gjøre til fjernere strøk, skjønt det kanskje er enda større opplevelser. Det er sunt å reise ut en gang i blant.

Gjennom fotografering opplever man. Jeg hadde to intense timer på verandaen hjemme med å oppleve fuglene i hagen, jeg måtte være årevåken og følge med hele tiden hvis jeg skulle få de bildene jeg var ute etter. Jeg hadde to intense timer ved Østensjøvannet for å følge med på fuglene der, og en gledelig overraskelse når sivhøna dukket opp.

Jeg hadde også et par intense timer på Bøler bad i går sammen med jentene mine, det var lek fra første minutt, og Arne Næss sier i boken at det er viktig å leke. Ikke bare ungene setter pris på det, men jeg og. Jeg skulle lekt mye, mye mer. Så hvorfor ikke gjøre det?

2 kommentarer:

Lars Andreas Dybvik sa...

Det er interessant med slike tanker. Og viktig å tenke dem. Skal lese den boken etter hvert jeg også. Nå leser jeg "Naturen - hva skal vi med den" av Dag O. Hessen. Anbefales!

Anonym sa...

Den som aldrig
lever nu,
lever aldrig,
hvad gør du?
Piet Hein