mandag 26. januar 2009

Lightroom

For tiden holder jeg på med å sette meg inn i Lightroom og bruk av nøkkelord. Jeg har også oppdaget at det går an å etablere flere kataloger, slik at man f.eks. kan ha en katalog spesielt for familie og venner, og f.eks en for fugler, en annen for planter også videre. Dette kan være smart fordi man da skiller på hendelsene og får mer oversikt. Dessuten vil Lightroom jobbe lettere og ikke ta så mye ytelse fra maskinen når det blir færre bilder i hver katalog, enn om man har en katalog til alt man fotograferer. Man skal dog ikke lage så mange kataloger at man mister oversikten heller. Så i kveld har jeg prøvd å strukturere katalogene. Nøkkelordene man setter på bildene er kanskje likevel det viktigste. Her kan man bygge hiarkier av nøkkelord, men man bør nok lage seg et system. Dette kan jeg litt for lite om ennå, selv om jeg har lest meg til noe. Derfor og på grunn av den vakre naturen har jeg meldt meg på workshop med Kai Jensen og Terje Hellesø på Grøvelsjøen fjellstation i Sverige til helgen.
Da skal det fotograferes, gå på ski, være ute, nyte naturen og lære masse mer om bildeorganisering og Lightroom. Dette ser jeg frem i mot, så jeg håper det vil stå til forventningene.


Januar Roseblad

Her er et bilde av roseblad tatt i går i vår hage i Oslo.

Ingen kommentarer: