tirsdag 27. januar 2009

Bare en dag igjen til....

Nå er det bare en dag igjen til det bærer oppover til Grøvelsjøen igjen. En langhelg med foto og treffe andre med samme interessen, det blir spennende. Det er fint å kunne knytte nye kontakter med mennesker som også synes fotografering er gøy, og som man kan utveksle erfaring med. Jeg skal skrive hver dag denne langhelgen her på bloggen, så følg med.
I dag var jeg innom FotoVideo og kjøpte meg et nytt filter og ny filterring, fatter ikke hvor jeg har lagt den gamle, og et gradert gråfilter kan det jo være verdt å ha når man drar opp i vinterfjellet med hvite vidder. Jeg hadde utrolig mye glede av å bruke et slik graderingsfilter i høst, både på Hardangervidda og på Grøvelsjøen. Det jevner ut kontrastene slik at man får mindre eller ikke får utbrenthet i skylaget, vannflaten eller hva det nå er som er lysest i bildet. Et polariseringsfilter kan jo også være godt å ha, dette demper refleksene i f.eks. vann, eller fra sol som skinner på et eller annet. Polariseringsfilteret øker også fargemetningen på himmelen. Jeg brukte polariseringsfilteret en god del når jeg fotograferte med Nikon D70, men nå etter at jeg fikk meg Nikon D300 har jeg brukt polariseringsfilteret mye mindre. Kanskje en tilfeldighet, men jeg tror også det kommer av at D300 har flere muligheter enn D70 til å bestemme fargemetning og fargedybde. Setter man kameraets innstilling på "Vivid", og her øker "saturation", vil man få utrolige knall farger, da er det til og med i raw fila nesten unødvendig å etterjustere dette i rawkonverteringen i etterkant. Så er det opp til fotografen da, om man er glad i sterke farger eller ikke.
Bildene under er tatt 1.januar 2009 i Trysil.



Ingen kommentarer: