lørdag 27. desember 2008

Vinter lyset

Dagene er korte, men lyset er utrolig på denne årstiden. Jeg kikker mer etter lyset, enn etter motivene når jeg er ute for å fotografere. Det er noe jeg må øve opp, og noe jeg ble klar over for et par år siden at lyset faktisk er viktigere enn selve motivet. Naturligvis er motivet også viktig, men lyset er med på å skape liv i motivet, lyset er med på å gjøre motivet spennende. Lyset blir selv et motiv. I dag var det et fantastisk lys fra morgen til kveld. Morgen lyset hadde noe rødt i seg, men ikke veldig mye, men nok til at det gav et spennende gjennskinn på isen på en dam. Dagen gikk over til klart vintervær med blå himmel, men med en sol som står så lavt at den så vidt kommer over tretoppene, dette dannet flotte stråler og skyggevirkninger på snøflata. Sola reflekterte i en liten iskrystall som en funklende diamant, et flott smykke som grana pyntet seg med.
Det å feste alt dette vakre på linsa er ikke lett, og jeg synes ikke jeg alltid klarer det optimalt, jeg kan bli litt skuffet når jeg kommer hjem og ser bildene og kanskje ikke får frem den samme følelsen som jeg hadde da jeg tok dem. Målet må være å skape bilder som gir de samme følelsene som man har når man står der midt ute i naturen. Er det mulig å noen gang nå det målet?




Ingen kommentarer: