søndag 15. april 2007

Vår, vår og fotoglede - noen sukk over etterbehandling




Ja, nå er våren virkelig kommet, i dag er det nesten 19 grader i skyggen, og utrolig varmt i solen. Det er deilig, men litt av en overgang, og så tidlig som i midten av april. Det er vel en måned for tidlig. I det siste har jeg fotografert noen hvitveis og noen fugler. Dessuten har jeg nå inne fem bilder på explore! Det er flott!


Bildet av Leo løpende har tydeligvis slått til, og litt av årsaken kan være at det er fartsfylt, og at han nesten flyr over sneen.

Ellers er det hvitveisen da som titter frem i skogen. Disse hvitveisbildene ble tatt ved Lyseren i går.

Jeg synes det kan være vanskelig å ta gode bilder midt på dagen, spesielt når det er så skarpt lys som nå, og også når det er lyse detaljer i motivene. Det har veldig lett for å gå over til høylys, eller absolutt ikke detaljer i det hele tatt. Jeg prøver å få litt skygge på motivet, undereksponere, for så heller å øke kontrast og fargemetning i mørkerommet etterpå.

Fugler har jeg også prøvd meg på den siste uka, var med BioFoto til Østensjøvannet på onsdag. Her tok jeg blant annet dette bildet:

La det ut på foto.no, har fått positive kommentarer, men også kommentarer på at fargene ikke stemmer overens med grågåsa. Det er jeg enig i, og jeg må innrømme at jeg var veldig i tvil om etterbehandlingen av bildet. Her er også originalen.

Som man ser er etterbehandlingen av bildene viktig, og det er ikke alltid like lett å få dette til på en god og riktig måte. Arbeidsflyten er også noe jeg sliter med, nå blir jeg ofte sittende å se lenge på et bilde for å finne ut hva jeg skal gjøre med det i etterbehandlingen, og så blir jeg sittende å prøve meg frem. dette tar lang tid og det hadde vært fint om man hadde kommet frem til en måte å automatisere prosessen på. Dette kan helt klart bli en alt oppslukende hobby som tar alt for mye tid, men så morsom og så fasinerende.

Ingen kommentarer: